1 juni 2010

Gratis mönster på Orkidé



Nu är det dags att presentera mönstret på blomman ;) Hoppas att ni kommer att tycka om det och att man sen kan se små orkidéer på bloggarna :) Tänk på att länka till mig om ni använder mönstret! Var snälla och klistra inte in mönstret på era egna bloggar utan länka hellre till detta inlägget!

Eftersom jag älskar att se vad andra hittar på med mina mönster så tänker jag även utlysa en liten tävling bland er som virkar efter orkidémönstret! Alla som mailar bilder till mig på det ni virkat, oavsett om ni väljer att göra en hel krukväxt eller bara blomman, är med i en utlottning och har chans att vinna det mönster som jag nu håller på med! Bilderna skickar ni till pysselkiisen@live.se och dragningen sker när nya mönstret är redo att publiceras :D Märk mailet med orkidé!




Mönster: Orkidé
(eftersom jag inte skrivit ner mönster på kruka med tillhörande delar så är måtten på dessa delar lite vaga, har försökt förklara så mycket som möjligt av det jag gjort och hoppas att ni kan få till det ändå)


ALLA bilder är klickbara för att få dem större!



Material:

Garn - Svarta Fårets Tilda

Virknål - 3mm och 3,5 mm

Stoppning

Synål

Ståltråd – ca 0,8 mm (till stjälk)

Piprensare – (till luftrötter samt blomstjälkar)


Förkortningar:

m – maska

lm – luftmaska

fm – fastmaska

sm – smygmaska

tills – tillsammans

v – varv(et)

R – Rad

** - upprepa från * till * varvet ut

(5) – siffran anger hur många maskor du ska ha efter varvets/radens slut


Blomman (gör 3)

Titta på bilden för att se vilket nummer de olika delarna har. Alla delarna virkas i rader fram och tillbaka. (R1 = Rad 1) OBS! varje rad vänds med 1 lm om inget annat sägs!



Del 1 (gör 2)

R1 - 5 lm, 1 fm i andra lm från nålen och därefter i resterande 3 fm (4)

R2 – 2 fm i första fm, 2 fm, 2 fm i sista fm (6)

R3-R6 – 4 enkla varv med fm (6)

R7 – 2 fm tills, 2 fm, 2 fm tills (4)

R8 – 2 fm tills, 2 fm tills (2)

Fäst trådarna


Del 2 (gör 3)

R1 – 7 lm, 1 fm i andra fm från nålen, 1 hst, 2 st, 1 hst, 1 fm

R2 – Virkas på motsatt sida från R1 (blir alltså bladets andra sida)

1 fm, 1 hst, 2 st, 1 hst, 1 fm

Avsluta med en sm och fäst trådarna


Del 3

R1 – 6 lm, 1 fm i andra fm från nålen, 1 fm, 3 hst, 1 fm

R2 - Virkas på motsatt sida från R1 (blir alltså bladets andra sida)

1 fm, 3 hst, 1 fm

Avsluta med en sm och fäst trådarna


Del 4 (virkas med gul)

R1 – 10 lm, 1 fm i andra lm från nålen och resterande 8 lm (9)

Vik på mitten och sy ihop, fäst trådarna




Montering:

Virka en vit kant med fm runt alla delar utom del 4.

Sy ihop de två del 1 – delarna mot varandra (se bilden)

Sy fast del 2 – delarna på baksidan av del 1 – delarna

Sy fast del 3 på framsidan av del 1 – delarna

Sy fast del 4 strax ovanför del 3





Knoppar (gör 3)

2 lm, 5 fm i andra lm från nålen (5)

V1 – 2 fm i varje fm (10)

V2-V4 – 3 varv med fm (10)

V5 - *2 fm tills* (5)

Stoppa knoppen försiktigt och sy ihop hålet.


Blomstjälkar (gör 6, en till varje blomma samt knopp)

2 lm, 4 fm i andra lm från nålen

Virka runt i varv i ca 2 cm

Avsluta med en sm och fäst trådarna, placera en bit piprensare i varje stjälk


Luftrötter

2 lm, 5 fm i andra lm från nålen

Virka runt i varv tills du fått den längd du vill ha på rötterna

Avsluta med en sm och fäst trådarna, placera en bit piprensare i varje rot


Blomblad (virkas i rader)

Virka i rader och öka/minska så att du får den form du vill ha på bladet. Jag virkade två lite tjockare och korta samt en som var mer långsmal.


Stjälk

2lm 5 fm i andra lm från nålen

Virka runt i varv tills du fått den längd du vill ha på stjälken

Avsluta med en sm och fäst trådarna


Kruka (virkas med 2 trådar och virknål 3,5 mm)

Virka en rund botten i den storlek du vill ha, därefter virkas 1 varv i yttermaskbågarna för att få kanten på krukan. Fortsätt virka rakt upp tills du fått den höjd du vill ha.


Jord

Virka en rund platta som täcker krukans öppning


Montering

Klipp till en bit kartong som passar i botten på krukan. Limma fast en del stenar i botten för att få lite tyngd. Vik till ståltråden till stjälken och limma fast den också i mitten av botten på krukan. Trä på jorden över ståltråden och ner till kanten på krukan. Börja sy ihop jord med kanten på krukan runt om. Lämna ett hål som du kan stoppa i. Stoppa krukan med vadd/bomull/fiber tills den är full och sy klart jorden på krukan. Trä på stjälken över ståltråden och sy fast den i jorden. Placera ut bladen och luftrötterna där du vill ha dem och sy fast. Sy fast varje blomstjälk med tillhörande blomma eller knopp och sy därefter på dem på stjälken. Klart!





25 kommentarer:

  1. Så underbart, ska sätta igång att virka en orkidé på en gång, älskar dessa blommor, då de e de enda jag lyckas hålla vid liv (nästan iaf), och de finns i sådana variationer av färger.
    Får se om jag lyckas hinna klart för att vara med och tävla =)

    Häls. Erika

    SvaraRadera
  2. Så snabbt mönstret kom! Nu måste jag ju hitta tid till detta projekt också... Ska definitivt visa dig när jag blir klar!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin blomma, fiffigt att ge till allergiker.

    SvaraRadera
  4. Den här blomman borde även jag kunna hålla levande =O)
    Man skulle vara en bläckfisk, för nu är det mycket jag vill göra, måste göra en till min mamma, men när. Fast det man vill göra hittar man alltid tid till.

    SvaraRadera
  5. Foarte frumoasa floare, Felicitari !

    SvaraRadera
  6. Så fint! Måste jag prova! Men just nu har jag en hel påse med Amis-delar som måste sys ihop innan jag börjar på nåt nytt. Älskar dina troll, dom e så söta! Hoppas allt e bra med dej å att solen skiner hos dej oxå =) Kram

    SvaraRadera
  7. Underbart vacker. Virkar du på beställning? Snälla!

    SvaraRadera
  8. Den är så fin, din orkidé!!
    Jag vill så gärna virka den, men nu är högen med "pågående" så stor att jag nog måste färdigställa några saker innan nytt påbörjas... hmmm...

    Men jag länkar till detta mönster på min blogg så länge, för jag kommer kämpa hårt för att kunna vara med i tävlingen oxå... =)

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Hej! Du gör mig pysselsugen. har du sett att du har en award att hämta på min blogg http://ami2ami.blogspot.com?

    SvaraRadera
  10. Tusen tack! Jag har skrivit ut mönstret och skall bara få tid att sätta mig med det nu ;)
    Du har något att hämta i min blogg,
    http://zanyasamigurumis.blogspot.com/

    SvaraRadera
  11. Mysigt! Ska se om man kan försöka sig på en sådann här liten filur! =)

    SvaraRadera
  12. Hej
    Vill bara tala om att du nåt att hämta på min blogg =O)

    SvaraRadera
  13. Hei.
    Så flott en orkidè. Har skrevet ut oppskriften og skal prøve på den i sommer.
    Trenger ikke være med på noen konkurranse da oppskriften jo er premie i seg selv. Holder på med vm strikkehekling for tiden:)
    Ser du har noen oppskrifter til salgs som jeg gjerne vil kjøpe. Tar kontakt med deg etterhvert.
    Tusen takk.

    SvaraRadera
  14. Gud vilen fin! Jag har en "levande" Orkidé hemma men en virkad gör nog ett gott sällskap!

    SvaraRadera
  15. Oj, vilken vacker! Imponerande! :D Va duktig du är!

    SvaraRadera
  16. Beautiful and great instructions. Mange Takk!

    SvaraRadera
  17. Annika i Bergvik8 april 2011 kl. 18:28

    Vilken läcker orkidé! Tack för mönstret, jag ska försöka mej på att virka en!

    SvaraRadera
  18. Gud så fin den är.. Jag måste genast göra en egen.. =) Tack för mönstret!
    Jag har länkat till dej i min blogg!

    SvaraRadera
  19. skulle verkligen vilja veta följande..

    vilka färger som vad ska vara...tex luftrötter är det dom som är ljusgröna...blomstjälkar var fäster jag de på blomman???ska de vara rosa tro?? och luftrötterna hur långa i centimeter är de ungefär...samma med de mörk gröna bladet..längd?? tacksam för svar...

    SvaraRadera
  20. Luftrötterna är de ljusgröna och de är ca 20 cm långa, de mörkgröna bladen är något längre. De små blomstjälkarna är rosa och jag fäste dem mitt bak på blomman. Lycka till!

    SvaraRadera
  21. Oh, den här ser ju relativt lätt ut! Jag hoppas kunna ha med den (en variant av den) som present till en kompis på söndag. Om jag lyckas bli färdig ska jag ta ett foto av den, lägga upp den i min pysselblogg samt länka till dig! Och tala om för dig att jag har gjort det så du kan gå in och titta!

    Nåt förslag på hur man snabbt får hem gröna piprensare?

    SvaraRadera
  22. Sv Esbe - Det snabbaste borde ju vara att köpa från någon hobbyaffär med snabb leverans. Jag brukar köpa mitt pysselmaterial från ebay och då är det ju inte en snabb leverans direkt :) Hoppas du hinner få ihop det och ska bli roligt att se resultatet!

    SvaraRadera
  23. Hej! Mycket fin idé och ett välgjort mönster du har gjort.. Jag har börjat på att virka orkidéen men jag har gjort om mönstert lite för att passa min smak.. hihi
    Vill du att jag länkar till dej ändå, trots att det är ett omgjort mönster!? För det gör jag gladeligen.. =)

    SvaraRadera
  24. Vill du länka så får du såklart gärna göra det, men det är inget tvång :) Kul att du fick användning för mönstret!

    SvaraRadera