20 feb. 2010

En liten present till mina läsare!


Vill tacka alla mina underbara med något litet, ni är värda så mycket mer men jag hoppas att ni ändå förstår hur mycket ni betyder för mig!

Dessa söta studentmössor har jag pysslat med ikväll, mönstret är väldigt enkelt och de går snabbt att göra! Vet att det är ett tag till studenten men jag är så less på all snö just nu så jag behöver tänka på att det faktiskt kommer en sommar i år också :D

Båda mössorna är virkade med samma mönster. Den lilla virkade jag med min nya Rakuraku-nål 2.3mm som är helt underbar! Den är så lätt att virka med och skön att hålla i, även små pilliga delar går lekande lätt med den nålen så ta chansen att köpa er en egen! Ni hittar den i 5 storlekar hos Charming Crochet :) Den större mössan virkades med Clover soft touch 3mm.

Studentmössa
Börja med vitt - 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen
V1 - 2 fm i varje fm (12)
V2 - 1 fm, 2 fm i nästa fm (18)
V3 - 2 fm, 2 fm i nästa fm (24)
V4 - 3 fm, 2 fm i nästa fm (30)
V5-V6 - 2 varv med fm (30)
Byt till svart
V7-V8 - 2 varv med fm (30)
V9 - 10 sm, (1 fm, 1 hst, 2 st, 1 dst, 2 dst i nästa fm, 1 dst, 2 st, 1 hst, 1 fm) serien inom () virkas i de främre maskbågarna endast, 9 sm

Avsluta och fäst tråden

Rosett (m. gult)
2 lm, 5 fm i den andra lm från nålen
Avsluta med en sm, fäst tråden

Sy fast rosetten mitt fram på mössan, KLAR!

Så kom igen nu och virka mössor för glatta livet till alla duktiga studenter :D

28 kommentarer:

  1. Åh tack, precis vad jag behövde ^^ Du förgyller min vardag, nu slipper jag leta land och rike runt efter ett bra studentmössemönster!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för mönstret,det får en att tänka på sommar.Ska prova rakuraku-nålen.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket, nu behöver man inte stressa utan kan i lugn o ro virka några innan studenten

    SvaraRadera
  4. Ohh vad gulliga!! Tack för det !! O tack för att du finns!! Kram =)

    SvaraRadera
  5. Prövade ditt mönster och mössan blev JÄTTEFIN! Tack snälla :-)

    //Josefin

    SvaraRadera
  6. Jättefina! Sånna ska jag virka! adoption på min blogg?

    SvaraRadera
  7. Hej, första gången jag besöker dig. Perfekt med ett mönster på studentmössa det kommer att komma till andvändning så småningom! Jag kommer tillbaka och tittar in fler gånger.

    SvaraRadera
  8. Hej

    Första gången här hos dig, men nu ska jag absolut kolla runt. Toppen med mönster till studentmössa. Det blir kul till en blivande student i vår.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Den fina studentmössan skulle jag ha behövt förra året då min son tog studenten! Gillar din design logga mycket! Kram/ Leni

    SvaraRadera
  10. Vad kul med ett mönster på studentmössa.. Har ingen student i bekantskapskretsen i år men ska spara det till kommande.

    Jag har nu virkat min första Geisha.. :) Det var ett jättebra mönster och hon finns att beskåda i min blogg.

    SvaraRadera
  11. nej vad gulligt! jag tar studenten om ett år och det där är ju bara för sött att ha på sig som ett liten acessoar!

    SvaraRadera
  12. Oj, vilka söta studentmössor. Vad duktig du är. En sådan ska jag försöka att virka.
    Kommer att kika in på din blogg då och då -

    / Johanna

    SvaraRadera
  13. vad fina små studentmössor dom är ju så läckra

    SvaraRadera
  14. Tack för beskrivningen! Nu har jag provat att virka en studentmössa!

    SvaraRadera
  15. Så Söta!!!
    Det blir perfekt har tre kusiner som tar studenten i år. Tack för beskrivningen

    SvaraRadera
  16. Hejsan! Så gulliga!

    Kika in på bloggen så ser du ditt mönster ;) Hoppas det är OK att jag använder det!

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Hej! Supersöta mössor! Precis vad jag behöver!! Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med "dst" i mönstret? Vore väldigt tacksam för svar, sandra-ek@hotmail.com
    Tack på förhand :
    Sandra

    SvaraRadera
  18. hej Sandra! Dst betyder dubbelstolpe, alltså två omtag garn innan nerstick i nästa maska.

    SvaraRadera
  19. Tack för mönstret! Jag hade mycket nytta av det. Gjorde en gullig "studentkanin"

    SvaraRadera
  20. Hej,hitta din blogg när jag sökte efter just virkad studentmössa. Har inte virkat mycket i mitt liv men fick just mössan klar. Den blev fin,tack för mönstret. Sydde lyran med guldfärgad tråd men annars följde jag mönstret.

    SvaraRadera
  21. Åh! Har letat länge efter något sött att skicka med i inbjudan till när jag tar studenten och det här är perfekt! Har varit in på din sida flera gånger men inte sett den men den är ju så fin och enkel att göra! Har dock ändrat lite på mönstret för att få den precis som mössan jag ska ha på mig :D Men Tack för mönstret!!

    SvaraRadera
  22. hej jag virkar massvis med olika kakor, tårtor, bakelser m.m vill du kanske se min e-mail marielouice.rosell@hotmail.com vi kanske hörs.

    SvaraRadera
  23. Tack! fina monster.

    SvaraRadera
  24. Tack tack, nu har jag virkat en liten mössa :)

    SvaraRadera
  25. Vill bara tacka för mönstret, den blev perfekt till min lilla docka!
    http://mervissmycken.blogspot.se/2012/06/tradgard-i-juni.html

    SvaraRadera
  26. Tack snälla för mönstret, behövde ett bra mönster på studentmössa och här fanns det!!!!!!

    SvaraRadera
  27. Har precis virkat en mössa.Tack för mönstret enkelt att följa och bra blev den!

    SvaraRadera
  28. Det här var ett trevligt mönster. Tack!
    Jag är just nu inneboende hos en student, över sommaren.
    De här blir kul att virka.
    Det är ju någon vecka sent på säsongen, men planerar en liten present som hon får öppna från mig vid hennes student nästa år. :)

    SvaraRadera