3 okt. 2011

Rosa Oktober



Oktober månad innebär ökad uppmärksamhet kring rosa bandet och bröstcancer. Jag tänker inte skriva ett inlägg om hur viktigt det är att bidra och stötta cancerforskningen. Jag tänker inte heller säga till er att skänka det ni kan och bidra med er tid och kunskap till kampanjen. För det vet ni redan!

Istället vill jag tillägna detta inlägg till alla de kvinnor (och män såklart!) som fått beskedet "bröstcancer". Dessa människor är alla värda en tanke! Dessa stolta, modiga och starka kvinnor som har krigat eller som fortfarande gör det för att besegra denna brutala fiende. Vi borde alla ta lärdom av den kämparglöd och livsglädje som de visar, för varför ska det krävas en cancerdiagnos innan man ser det värdefulla i livet och kämpa för att stanna kvar?

Så stanna upp! Ta ett djupt andetag och skänk en tanke på vad du värdesätter i livet och glöm inte att uppskatta alla de guldkorn vi får i vardagen.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Allra helst skulle jag vilja virka hundratals med rosa band och bröst, och sedan sälja dem i förmån för rosa bandet-kampanjen. Tyvärr finns inte den tiden i mitt liv just nu så därför delar jag med mig av mina mönster så att andra kan göra det istället!

Så virka gärna för att ge bort eller sälja, men tänk på att ge förtjänsten till rosa bandet! Sprid gärna mönstren via era bloggar men gör det genom att länka hit till mig, klipp inte bara in mönstret på er blogg. Låna gärna bilden om ni vill länka. Tack!

Ni som väljer att skänka en liten slant till cancerfonden genom min insamling här till höger får båda mönster i en tjusig pdf-fil som ett litet tack! Skriv en kommentar här i inlägget att ni bidragit och meddela er email så kommer mönstret inom kort!

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Mönster till Bröst

Material:

Garn (Svarta Fåret Tilda)

Virknål 3 mm

Stoppning

Synål

Kartongbit (för stadga)

Ev. magnet

Förkortningar:

Lm – luftmaska

Sm – smygmaska

Fm – fast maska

V – varv(et)

(6) – antal maskor efter varvet

Storlekar: small (S), medium (M), large (L)

Botten (S):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

Avsluta och fäst garnet

Botten (M):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

V4 - *3 fm, 2 fm i nästa fm* (30)

Avsluta och fäst garnet

Botten (L):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

V4 - *3 fm, 2 fm i nästa fm* (30)

V5 - *4 fm, 2 fm i nästa fm* (36)

Avsluta och fäst garnet

Kupa (S):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 – fm i varje fm (18)

V4 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

V5-V6 – fm i varje fm (24)

Avsluta och fäst garnet

Kupa (M):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

V4 – fm i varje fm (24)

V5 - *3 fm, 2 fm i varje fm* (30)

V6-V7 – fm i varje fm (30)

Avsluta och fäst garnet

Kupa (L):

Virkas med hudfärgat garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen (6)

V1 - 2 fm i varje fm (12)

V2 - *1 fm, 2 fm i nästa fm* (18)

V3 - *2 fm, 2 fm i nästa fm* (24)

V4 - *3 fm, 2 fm i varje fm* (30)

V5 – fm i varje fm (30)

V6 - *4 fm, 2 fm i varje fm* (36)

V7-V9 – fm i varje fm (36)

Avsluta och fäst garnet

Vårtgård (S):

Virkas med ljusrosa garn

Virka 2 lm, 5 fm i andra lm från nålen, slut med en sm

Vårtgård (M):

Virkas med ljusrosa garn

Virka 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen, slut med en sm

Vårtgård (L):

Virkas med ljusrosa garn

Virka 2 lm, 7 fm i andra lm från nålen, slut med en sm

Bröstvårta (S):

Virkas med ljusrosa garn

4 lm

Vik dubbelt och sy fast mitt på vårtgården

Bröstvårta (M):

Virkas med ljusrosa garn

5 lm

Vik dubbelt och sy fast mitt på vårtgården

Bröstvårta (L):

Virkas med ljusrosa garn

6 lm

Vik dubbelt och sy fast mitt på vårtgården

Montering:

Limma fast en bit kartong på bottenplattan. Sy fast vårta och vårtgård. Börja sy fast kupan mot bottenplattan, stoppa innan du syr igen hålet helt.

Mönster till Rosa Band

Med ljusrosa

26 lm, hst i tredje lm från nålen och i nästa 9 lm. I nästa 4 lm virkas 3 hst. Hst i nästa 9 lm, 2 hst i sista lm.

Klipp ut ett litet hjärta i filt och sy/limma på bandet.



Jag önskar er alla en härlig rosa månad!



17 kommentarer:

  1. Hej! Jag har sms-at min gåva till cancerfonden via din insamling. Sen ska jag virka några bröst tänkte jag.
    Anna-Lena Stolt
    mrsproud@gmail.com

    SvaraRadera
  2. Stort tack för dessa mönster! Jag blev opererad och fick behandlingar år 2002 och räknar mig nu som frisk från bröstcancern. ;)

    SvaraRadera
  3. Väldigt fina skapelser! Och visst stämmer det att vi skall lära oss uppskatta livet, nu.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej !
    Jag hittade dig genom vår gemensamma bloggvän Kaffe hörnan.
    Och jag undrar om man kan köpa den där underbara troll familjen? (Färdig alltså)
    Du är VANSINNIGT duktig.
    Kramar i massor / Jane

    SvaraRadera
  5. Har skickat in sms-gåva nu. :)
    Ska virka lite bröst och rosa band tänkte jag med. Men har dock ingen rosa filt att klippa ut ett litet hjärta i, kan man göra av något annat?

    stugfriden snabela hotmail punkt com

    SvaraRadera
  6. Åh, vilka otroligt fina. Jag bara älskar dem.
    //jonna d

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hittade hit via Tant Grön. Oj så mycket roligt du gör och vilka bra beskrivningar. Dina Converse kommer jag att påbörja ett par i morgon och ett rosa band kommer att vara klart och sitta på mitt bröst när jag går till jobbet på kvällen.
    Ha det så gott

    Maidi

    SvaraRadera
  8. sv Elin - Ja du kan ju använda precis vad du har hemma! Papper, annan bit av tyg, paljetter, knappar eller vad du tycker är fint :)

    SvaraRadera
  9. Hittade också hit via Tant Grön. Vad mycket fint du har här och tack för att du delar med dig! Tuttarna är ju alldeles underbara :D

    SvaraRadera
  10. Så härligt med ett mönster! Jag har 6 bröstvårtor som ligger i en skål i hallen :o)) Då kunde jag inte virka så jag beställde dom av en bekant. MEn nuj kan jag ju virka alldeles egna tuttar!!

    //Henrietta

    SvaraRadera
  11. Gokväll
    Ville bara berätta att tävlingen kör jag igång imorron tisdag runt lunch så du vet

    SvaraRadera
  12. Wow vilken härlig blogg! Och vilka underbara gratismönster. :) Jag har precis hittat till dig och jag lovar att du nu ligger med bland "bloggar jag följer", jag kommer på fler besök!

    Och de lär virkas ett och annat från dina mönster! :)

    SvaraRadera
  13. Vilken fin gest!! Fast jag är inte förvånad! Du har ett stort hjärta!! Min mamma fick bröstcancer som sen spred sig vidare till skelettet och magen..Efter 2 år från det började så tog orken slut.. endast 55 år gammal och mina småsyskon var inte gamla..jag var iaf vuxen ,men har saknat henne ofantligt och fortfarande givetvis, allt hon missar med barnbarn och allt , det drabbar inte bara den drabbade utan alla nära med blir det en jättestor förlust.. Jag ska virka ett rosa band genast och sätta stolt på min jacka!Kram =)

    SvaraRadera
  14. Hej. en sånn underbar ide att virka bröst o rosa band. Har lämnat ett litet bidrag, o vill gärna ha mönstren på Pdf. jättemysig blogg du har :)
    anne.brakstad@telia.com

    SvaraRadera
  15. Ang rosa band. Jag håller på att lära mig virka. Vad betyder hst i beskrivningen?

    SvaraRadera