13 nov. 2010

Mönster till pösig mössa



Pösiga mössan

Jag letade länge på nätet efter ett mönster på en mössa som såg ut precis så som jag ville ha den. Den skulle inte sitta åt eller slimmat runt huvudet, till slut hittade jag den på Ravelry. Det är en tjej som kallar sig dexterchickk som gjort mönstret som jag inspirerats av. Har försökt få kontakt med henne för att få tillåtelse att översätta hennes mönster till svenska men inte lyckats. Eftersom jag gjort ett par ändringar i originalet och nämner hennes namn som ursprungsdesigner så hoppas jag att ingen tar illa upp.

Det garn jag använt mig av är på väg ut ur sortimentet så det kan vara svårt att få tag på. Webshopen Torgstenen har dock en del nystan kvar om man vill köpa där, annars kan man använda ett liknande garn.


Garn: Gjestal Bris 50% Ull, 50% Soya. 50 gram/nystan - 100 meter

Stickor nr 5½-6
Stickfasthet: slätstickning 18 maskor = 10 cm.

Virknål: 5,5mm alt. även 4,5mm

Förkortningar:

lm – luftmaska

sm – smygmaska

fm – fast maska

st –stolpe

v – varv

** - upprepa från * till * varvet ut

(10) – siffran visar hur många maskor varvet ska ha


OBS! Mössan virkas i varv där varje varv börjar med 2 lm som räknas som första st samt avslutas med en smygmaska i andra lm från varvets början.


Virka 4 lm och slut till en ring med en sm

v1 – 2 lm, 9 st, 1 sm (10)

v2 – 2 lm, 2 st i varje st, 1 sm (20)

v3 – 2 lm, *1 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (30)

v4 – 2 lm, *2 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (40)

v5 – 2 lm, *3 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (50)

v6 – 2 lm, *9 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (55)

v7 – 2 lm, *10 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (60)

v8 – 2 lm, *11 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (65)

v9 – 2 lm, *12 st, 2 st i nästa st*, 1 sm (70)

v10-v19 – 2 lm, 1 st i varje st, 1 sm (70)


Här byter jag till virknål 4,5mm ifall personen som ska ha mössan vill att den ska sitta lite tajtare runt huvudet eller ifall personen har ett mindre huvud. (om inte så fortsätt med 5,5mm)


v20-v29 – 1 lm, 1 fm i varje m, 1 sm (70)


KLAR!


Lycka till med era mössor och jag blir jätteglad om ni vill maila mig bilder på dem när de är färdiga! Har ni några frågor så skriv dem i en kommentar till detta inlägget eller maila mig på: pysselkiisen@live.se




6 kommentarer:

  1. Underbara, verkligen!!!! :) Mailar dig! ;)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag letar för fullt efter nya ställen där det läggs upp gratis mönster för att sedan ha dem sammanställt till ett inlägg som alla kan få ta del av på bloggen.

    Jag undrar om det är några sidor du kan rekommenderar utöver dessa som jag har hittat;

    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.15723363

    SvaraRadera
  3. Hej, har du mönster på en virkad HelloKitty huvud som du har sytt dit på den rosa mössan? Kram SAri

    SvaraRadera
  4. Har du provat att göra en magisk ring?
    http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_369541&src_vid=MCHt6bVehHo&feature=iv&v=hGShPqa0Emo

    SvaraRadera
  5. Sv Siri - Ja, jag använder alltid magisk ring numera. Blir betydligt snyggare :)

    SvaraRadera
  6. Tack för det snygga mönstret! Har du något förslag på alternativt garn? Jag är ganska ny i garndjungeln och får inte tag i det garn som du använt. Värmande vinterkramar Sofia

    SvaraRadera