20 mars 2010

Hjärtligt mönster!


Det har kommit förfrågningar om mina virkade hjärtan, jätteroligt att få positiv respons! Så därför har jag skrivit ner mönstret på dessa små verk. Dessutom vill jag dela med mig av detta mönster till er alla som läser och stödjer min blogg och även tacka för alla varma och omtänksamma ord efter olyckan! Ni är alla guld värda :D

Hjärta

"Hjärtbula" (gör två)
v1 - 2lm, 6fm i andra lm från nålen (6)
v2 - 2fm i varje fm (12)
v3 - *1fm, 2fm i nästa fm* (18)
v4 - 1fm i varje fm (18)

Sy ihop de både "bulorna" och virka sedan jämnt över dem båda.

v5 - 1fm i varje fm (36)
v6 - 1fm i varje fm (36)
v7 - minska 2fm i varje sida av hjärtat = totalt 4 (32)
v8 - minska 2fm i varje sida av hjärtat = totalt 4 (28)
v9 - minska 2fm i varje sida av hjärtat = totalt 4 (24)
v10 - minska 2fm i varje sida av hjärtat = totalt 4 (20)
v11 - minska 2fm i varje sida av hjärtat = totalt 4 (16)
v12 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (14)
v13 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (12)
v14 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (10)
v15 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (8)
v16 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (6)
v17 - minska 1fm i varje sida av hjärtat = totalt 2 (4)

Avsluta med en sm och sy ihop de resterande maskorna.

Jag har valt att borsta mina några av mina hjärtan med en karda men det gör man ju såklart som man vill, men jag gillar den effekten som blir. På bilden ovan är det melerade hjärtat virkat i 100% akryl och det rosa är 100% ull. Mina andra hjärtan kan ni se i tidigare inlägg, alla av dem är dock inte gjorda efter detta mönster men de som är borstade på den bilden är eget mönster. Anledningen till att jag gjorde eget mönster var helt enkelt för att jag inte hittade ett mönster som jag tyckte var tillräckligt enkelt för att lätt kunna virka många hjärtan snabbt.

Hoppas på att ni uppskattar detta lilla mönster och får användning för det!

7 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  2. halloj!
    gulliga hjärtan, ska försöka mig på att virka ett endera dagen *ler* tackar för mönstret o passar på att tala om att din blogg e fin!
    jag har naturligtvis anmält mig till tävlingen. eftersom jag e kass på detta med att blogga så kunde jag inte länka, men bilden finns i min blogg samt adressen till själva tävlingssidan :)
    ha det gott,
    kraMyz

    SvaraRadera
  3. Tack snälla du! Vad gullig du är!

    SvaraRadera
  4. Satt just och funderade på hur man gör hjärtan, och så dyker din blogg upp som ett skänk från ovan! Seriöst, jag behövde inte ens leta. Sidan med länk till din blogg var redan uppe.

    Detta var "ment to be" :) Ska sätta igång på en gång!

    SvaraRadera
  5. Ja! ;D Älskar att virka hjärtan så detta är underbart att få ett till mönster! Tack tack! ;D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Hei hei, Dette var en kjempeflott blog du hadde, Skal prøve alle oppskriftene dine for jeg syntes det er spennende med noe nytt.
    Kirsten fra Langesund

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Tusen TACK för att du delar med dig...
    Vilka fina saker du gör...är ju lite avis...
    Skall försöka mig på hjärtan...
    Ha det gott...

    SvaraRadera