21 sep. 2010

Nytt gratismönster på Baby Converse!


I want to begin this post by thanking a very talented designer from Canada, Suzanne Resaul also known as LoppySue! I’m honored to have the opportunity to translate one of her designs to Swedish for my blog. Please visit Suzanne on her ravelrypage

And here is a link to the original pattern

Even if you follow my instructions for this pattern please remember that the copywright still belongs to Suzanne and this pattern is NOT to be copied or sold! Selling items made from the pattern is allowed, but please give Suzanne all credit for the pattern!

Jag vill börja detta inlägg med att tacka en mycket begåvad designer från Kanada, Suzanne Resaul också känd som LoppySue! Det är en ära att få möjligheten att översätta en av hennes mönster till svenska. Besök gärna Suzanne på hennes ravelrysida

Här finns en länk till originalmönster

Även om du följer mina instruktioner till detta mönster så kom ihåg att Suzanne fortfarande äger rättigheterna till det och mönstret får INTE kopieras eller säljas vidare! Dock får du sälja skor som du virkat, men var snäll och ge all credit för mönstret till Suzanne!

Jag har INTE översatt all den text som finns i mönstret (det är ganska mycket) utan enbart det som behövs för att göra den variant som jag själv virkat (se bilden). Det finns ytterligare två versioner att virka (med nonslip-sula samt med svarta markeringar) och vill du virka dessa hänvisar jag till originalmönstret. Jag har inte heller kopierat de bilder som finns i mönstret men där finns massor, så fastnar du på något ställe så gå in och titta på bilderna som finns. Det kommer garanterat att hjälpa dig!

På vissa ställen har lagt till egna kommentarer för att förtydliga översättningen eller berätta hur jag gjorde. Dessa kommentarer står inom parentes, i grönt och kursivt. Så i de fall där det står jag i mönstret är det alltså Suzanne som det syftar till.

För en lista med virktermer och förkortningar titta på detta inlägg!

Crochet Baby Converse by loopysue

– Virka Baby Converse med loopysue

Mått: Sula 11.5x5.5 cm, höjd 6-6,5 cm

Material:

För att kunna göra sig av med restgarner har jag dragit upp en sko och mätt garnet jag använt.

Vitt garn (48m)

Valfri färg (40m) (jag har använt grönt till mina skor)

Svart (4m)

(jag använde garnet freja)

Lim för att fixa till skosnören (jag använde vanligt trälim men det finns specifika lim för just detta ändamål)

Virknålar – 4mm, 3mm, 1.4mm (2-2.5mm fungerar utmärkt istället för 1.4mm)

Synål – till att sy in garnändar samt broderi



Sula (4mm samt 3mm virknål, ca 36m vitt garn för 2 sulor)

Gör en öppen knut och virka 12 lm. (här virkade jag istället 13 lm och struntade i knuten)

V1 – hö 1 lm, sm i nästa 6 lm, fm i nästa 5 lm, 3 fm i sista lm. Vänd 180 grader och virka på motsatt sida: fm i nästa 5 lm, sm i nästa 6 lm. Slut varvet med en sm (26)

V2 – 2 lm, fm i samma m, 2 fm i nästa m, fm i nästa 10 m, 2 fm i nästa 3 m, fm i nästa 10 m, 2 fm i nästa m. Slut varvet med en sm (32)

V3 – 2 lm, fm i nästa m, 2 fm i nästa 2 fm, fm i nästa 8 m, hst i nästa 2 m, 2 hst i nästa 2 m, fm i nästa 2 m, 2 hst i nästa 2 m, hst i nästa 2 m, fm i nästa 8 m, 2 fm i nästa 2 m. Slut varvet med en sm (40)

V4 – 2 lm, fm i nästa m, 2 fm i nästa 3 m, fm i nästa 12 m, 2 fm i nästa 3 m, fm i nästa 2 m, 2 fm i nästa 3 m, fm i nästa 12 m, 2 fm i nästa 3 m. Slut varvet med en sm (52)

(Nästa varv blir början på sidorna till sulan. Varvet virkas i maskbågen på baksidan av förra varvets maskor! Om du tittar på maskans bakre båge så ser du en båge till under den, det är igenom den som du ska virka fm. På så sätt blir sulans sidor 90 grader rakt upp från sulans botten. Titta gärna på bilderna som finns i originalmönstret så ser du kanske lättare vad som menas.)

V5 – Byt till virknål 3mm. 2 lm, fm i alla m runt varvet genom maskbågen bakom den bakre maskbågen. Avsluta varvet med en sm (52) (Detta kan vara lite pilligt så använd med fördel en mindre virknål än 3mm för att plocka upp maskorna)

V6 – 2 lm, fm i alla m varvet runt (genom båda maskbågar som vanligt)

Avsluta varvet med en sm (52)

V7 – 2 lm, fm i alla m varvet runt enbart i de bakre maskbågarna (skapar den horisontella linjen på skornas sidor) Avsluta varvet med en sm (52)

Fäst garnet och klipp av!

Färgad rand (3mm virknål, ca 4m garn till båda skor)

(med samma färg som du ska ha till skornas sidor, i mitt fall grönt. Även här kan det vara en fördel att titta på bilderna från originalmönstret om du inte gjort maskor som dessa tidigare)

Starta mitt på hälen och följ den linje som blev efter varv 7. Stick in virknålen från rätsidan mellan två maskor ovanför den horisontella linjen och dra igenom garn, stick in garnet i nästa hål mellan två maskor, hämta garn och dra igenom den ögla som fanns på nålen från den förra hämtningen. Du har nu gjort en sm. Fortsätt med sm varvet runt. Fäst garnet och klipp av.

Tå (3mm virknål, ca 4 m vitt garn till båda skor)

Håll sulan med tån pekande mot dig. Markera den mittersta maskan med en nål/bit snöre. Räkna bakåt 7 maskor på vardera sida och markera med en nål/bit snöre. Se till att det ser centrerat ut genom att hålla en liten virknål från sidmarkering till sidmarkering, om inte så justera du detta men se hela tiden till att du har 13m mellan markeringarna. (totalt 15m inklusive markerade maskor)

R1 – Med tån pekande mot dig, börja på den högra sidan. Stick in nålen genom maskbågen bakom den bakre maskbågen(precis som i varv 5 på sulan, hela rad 1 virkas genom dessa maskbågar), dra igenom garn och virka 2 lm, st i nästa m, (2st tills) 2ggr, 3st tills, (2st tills) 3ggr, 2 lm. Vänd arbetet.

R2 – 6st tills, klipp av garnet med ca 20 cm till nästa moment. Dra igenom garnet genom den sista maskan. Trå synålen med garnet och sy igenom det sista setet med maskbågar som du just virkat. Dra till ordentligt och fäst tråden.

Tunga/Pläs (1.4 mm samt 3mm virknål, ca 10m garn till båda skor)

(med samma färg som du ska ha till skornas sidor, i mitt fall grönt)

När du räknar maskor här så räknas även den lm som du vänder med.

R1 – (rätsida) Håll skon med tån pekande mot dig. Använd virknål 1.4mm för att plocka upp och löst virka 9 fm jämnt fördelat över kanten på tån från höger till vänster, 1 lm. Vänd (9)

-Byt till virknål 3mm-

R2 – (avigsida) fm i lm (som du vände med), fm i nästa 8 m, 1 lm. Vänd (10)

R3 – (rätsida) fm i lm (som du vände med), fm i nästa 9 m, 1 lm. Vänd (11)

R4 – (avigsida) fm i nästa 10 m, 1 lm. Vänd (11)

R5 – (rätsida) fm i nästa 10m, 1 lm. Vänd (11)

R6 – (avigsida) fm i lm (som du vände med), fm i nästa 10 m, 1 lm. Vänd (12)

R7 – (rätsida) fm i lm (som du vände med), fm i nästa 11 m, 1 lm. Vänd (13)

R8 – (avigsida) fm i nästa 12. Vänd (13)

R9 – (rätsida) hö 1 m, fm i nästa 2 m, hst i nästa 2 m, st i nästa 3 m, hst i nästa 2 m, fm i nästa 2 m, sm i sista m (13)

Klipp av och fäst garnet!

Sidan på skon (3mm virknål, ca 24m garn för båda skor)

(i mitt fall använde jag grönt garn)

Med sulan neråt och tån pekande mot dig: lokalisera de 2 sista maskorna från där tån möter sulan. De två första maskorna virkas igenom dessa och därefter virkas varje fm i detta första varv i maskbågarna bakom den bakre maskbågen tills du kommer till andra sidan på tån. Hitta de två första maskorna på tån på samma sätt som i början på varvet och virka de 2 sista fm igenom dessa. När du räknar maskor här så räknas även den lm du vänder med! (Observera att R2-R4 har minskningar på 3 ställen, början/mitten/slutet. Därefter minskar man endast i början och slutet av varje rad)

R1 – (rätsida) fm i alla m, 1 lm. Vänd (41)

R2 – (avigsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till mitten av hälen, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (38)

R3 – (rätsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till mitten av hälen, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (35)

R4 – (avigsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till mitten av hälen, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (32)

R5 – (rätsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (30)

R6 – (avigsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (28)

R7 – (rätsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (26)

R8 – (avigsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (24)

R9 – (rätsida) hö 1 lm, 2 fm tills, fm till sista 2 m, 2 fm tills, 1 lm. Vänd (22)

Klipp av och fäst garnet!

Skosnören (3mm virknål, ca 6m vitt garn för båda skor)

(skosnörena virkas fast på skon så att barnet inte ska kunna dra bort dem! Markera ut med nålar var du vill att skosnörena ska träs igenom, 4 markeringar på vardera sida. I originalmönstret kan du se var Suzanne placerat sina markeringar)

Virka 70 lm fast. Ta bort maskan från virknålen. Stick in virknålen från utsidan på skon där första hålet för skosnöret ska vara. Sätt tillbaka maskbågen med de 70 lm på virknålen och dra igenom skon, virka en sm för att säkra fast. Virka 7 lm. Ta bort maskan från virknålen. Stick in virknålen från utsidan på skon där första hålet för skosnöret ska vara på andra sidan. Sätt på maskbågen på nålen igen och dra igenom skon, säkra med en sm. Virka ytterligare 70 lm. Snöra skon, men innan du snörar det sista hålet på vardera sida så trä skosnörena igenom/bakom de 2 mellersta maskorna på tungans/pläsens sista varv. Detta håller tungan/pläsen på plats. Limma ändarna på skosnörerna så de inte kan fransa sig.

Cirkel med stjärna (3mm virknål, ca 2 m vitt garn till 2 cirklar)

Gör en så kallad magic loop och virka följande i ringen: 1 lm, 9 hst (jag valde att istället virka 3 lm och sedan 9 hst i tredje lm från nålen) avsluta varvet med en sm, vilket ger 10 m på ringens utsida. Brodera med dubbelt garn en svart stjärna med 5 uddar. (enligt mönstret gör du en cirkel till vardera skos utsida, jag valde att göra 4 cirklar så varje sko fick en cirkel på båda sidor)

Lycka till med virkandet! Fråga gärna om något är oklart. Har ett fel smugit sig in i mönstret skulle jag uppskatta om ni ville upplysa mig om det. Ni får gärna använda min bild om ni vill länka till detta mönster på era bloggar, däremot får ni INTE kopiera mönstret och lägga upp det själva någonstans!



45 kommentarer:

  1. Dem är helt underbart söta!! Du vet vad du ska virka till mig när jag får barn. Converse i alla dess färger :D

    SvaraRadera
  2. Ville bara säga tack för din förklaring om dk-garn, nu förstår jag! Det är bra du har gjort en virkakut, så kan jag kika där om jag undrar nåt mer om garn. Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    När jag ska virka tån och kommer till R1 får jag det inte riktigt att gå ihop. Förklaringen är lite klottrig. skulle gärna vilja ha en tydligare förklaring på den delen. Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Har använt mig av ditt mönster och det engelska och det funkade bra, blev jätte nöjd på första försöket. Tack för mönstret. Har lagt ut resultatet på min blogg.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag virkat mig en ett par själv. Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  6. Så jättesöta! Precis lärt mig virka lite, men tänkte ge mig på dessa iaf, verkar inte så komplicerat faktiskt. Hur lång tid tog det för dig att göra ett par?

    SvaraRadera
  7. sv sabine: åh jättesvårt att säga, sitter alltid och kollar på film eller tv när jag virkar så svårt att kolla tiden. Kanske 5-6 timmar sammanlagt eller nått sånt :)

    SvaraRadera
  8. Ha ha! Gav mig på detta och det gick ju inge bra! Har dock hjälp att fråga så jag ska nog lyckas=) Undrar bara, vad betyder nr i parentes i slutet på varje "rad" ?

    SvaraRadera
  9. Det är antalet maskor som du ska ha efter varvet. Hoppas du klurar ut det :) Fråga gärna om du behöver hjälp!

    SvaraRadera
  10. Jag misstänkte att de var de! Ska visa för svärmor imon som kan virka så det ska säkert gå=) Skriver en rad om varken hon eller jag löser de haha:P Tack så mkt!

    SvaraRadera
  11. Hej! Jättegulliga små converse! Har börjat på en sko, och jag tycker att mönstret är väldigt tydligt och lätt för det mesta :) Har dock fårr lite problem med tån... Jag har virkat rad 1, men sedan fattar jag inte... Jag får det i alla fall bara till den högra delen av tån - när ska jag virka den vänstra delen? Har kikat lite på resten av mönstret, och jag förstår inte riktigt det... Kan även stryka under att jag är lite av en nybörjare fortfarande, jag har bara virkat några månader, men är helt besatt och virkar nästan hela dagarna! Tack på förhand :)

    SvaraRadera
  12. svar: rad1 går över hela tån, alltså det som är vitt på skon. Så jag förstår inte riktigt hur du menar med att du bara gjort den högra delen? För om du virkar hela rad 1 så ska du ha virkat över hela tån. Fråga gärna igen om något är oklart eller maila bilder till mig så kanske jag kan hjälpa dig vidare! pysselkiisen@live.se

    SvaraRadera
  13. Har jag förstått det hela rätt att det är okej för mig att sälja converse som jag själv har virkat sålänge jag inte tar åt mig äran av mönstret (vilket är självklart eftersom det inte är mitt ;))

    SvaraRadera
  14. Hej! Jag förstår inte vad som händer i R1. Vad betyder 2st tills och 3 st tills? Hittar ingen förklaring... I vanliga vall betyder ju tills att man ska virka ihop två maskor.

    Hemskt tacksam för hjälp! :)

    SvaraRadera
  15. Precis som du säger så innebär tills att maskorna virkas tillsammans. 2 st tills blir då 2 stolpar som virkas ihop till en, och detsamma för 3 st tills där 3 stolpar virkas ihop till en. Lycka till!

    SvaraRadera
  16. Hej! Jättebra mönster, tack! Men.. 6 st tills? Hur? Jag försöker på sättet jag tror är rätt men det ser inte alls snyggt ut..

    SvaraRadera
  17. Du virkar st som vanligt men låter bli sista genomdragningen på varje st. Till sist drar du igenom alla st på samma gång. Lycka till!

    SvaraRadera
  18. Har jag fel nu, men jag gör så enligt du beskriver och då blir ju den sista maskan man drar igen rätt lång, så att säga..?

    SvaraRadera
  19. Ja det blir den men man kan dra åt den rätt bra så att den blir mindre!

    SvaraRadera
  20. ....så söta skor och tack för ett bra mönster!! Har själv inga småbarn längre, men har sådan tur att jag har en systerdotter i passande ålder som jag virkat till!

    SvaraRadera
  21. Har virkat vänster sko,men hur virkar jag höger sko?

    SvaraRadera
  22. Svar - Skorna virkas likadant på båda sidor!

    SvaraRadera
  23. Förlåt, det här är säkert en dum fråga men vad betyder "bakom den bakre maskbågen"? Det finns väl bara två, en främre och en bakre? Jag tror att jag kanske missförstått vad maskbåge är...

    SvaraRadera
  24. Svar Nathalie - Nej, jag tror inte du har missuppfattat vad en maskbåge är för ngt, just detta mönstret är lite speciellt och det är svårt att förklara. Om du håller upp din virkning med maskbågarna uppåt och rätsidan mot dig så finns det på avigsidan bakom eller kanske under är mer korrekt ordval denbakre maskbågen en loop som går parallellt med den bakre maskbågen, det är där du ska virka! Hoppas det blev klarare för dig annars får du hojta igen så ska jag försöka fixa en bild som visar :)

    SvaraRadera
  25. Tack f�r ett v�ldigt bra och l�ttl�st m�nster. Ett litet tips som jag vill bidra med �r n�r man g�r tungan s� ska man plocka upp 9 fasta maskor med gr�n f�rg p� den vita t�n. Det var inte l�tt att f� det j�mt och fint s� jag gjorde dessa 9 fasta maskor i vitt ist�llet . Sedan bytade jag till gr�n och fick d� en snygg �verg�ng upp till tungan.

    SvaraRadera
  26. Oj varför blev texten så??

    SvaraRadera
  27. tack för ett bra och lättläst mönster. Ett litet tips som jag vill bidra med är när man gör tungan så ska man plocka upp 9 fasta maskor med grön . Det tyckte jag var svårt att få snyggt så jag gjorde dom 9 fasta maskorna i vitt och därmed fick en snygg övergång till grönt sen.

    SvaraRadera
  28. Hej !!!
    (avigsida) fm i lm (som du vände med), fm i nästa 8 m, 1 lm. Vänd (10) Förstår inte detta.
    Ska jag lägga upp en fm i lm eller???

    SvaraRadera
  29. Svar Marie - Du virkar en lm som du sedan virkar en fm i

    SvaraRadera
  30. Oj , fick inte med i föregående inlägg att det gällde tungan. Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  31. ok, så den lm plus dom 8 fm och den jag vänder med , ja det blir alltså dom 10 då. Tror jag förstår. Tack snälla. Tack för ett jättebra mönster. Håller på att göra ett par .

    SvaraRadera
  32. Hej!!!
    säljer du skor och isåfall hur mycket kostar dom???? Mvh Marie H.

    SvaraRadera
  33. HEJ igen !!
    Undrar om du kan hjälpa mej med tungan till skorna?? Får inte rätt på det. Man ska göra 9 fm över tån, plus en lm. MEN sen står där efter (9). hur kan det bli det??man ska ju räkna lm som man vänder med. Och sedan undrar jag om den lm som man som man gör en fm i räknas som en ??? får endå inte antalet att stämma när jag vänder. Tacksam för hjälp. Mvh marie.

    SvaraRadera
  34. Svar Marie H - vet faktiskt inte varför det står så men skulle tro att det beror på att man ännu inte virkat i lm (gör man på nästa varv) och att (9) syftar till 9 fm och inte 9 m.

    SvaraRadera
  35. Man kan inte beställa dessa någonstan. Jag är inte alls duktig på att sticka :(

    SvaraRadera
  36. Anna-Klara Hvittfeldt21 februari 2012 kl. 19:59

    Tack för ett jättebra mönster! Jag har gjort några stycken och de är alltid lika uppskattade.

    SvaraRadera
  37. Tack för ett jätte bra mönster!! Jag har aldrig virkat förut men bestämde mig för att lära mig, detta mönster var väldigt lätt att följa och resultatet blev jätte bra verkligen!

    Dock blev mina skor lite större än jag hade trott. Mina skor kommer kunna passa ett barn som kan redan kan gå och då finns ju risken att barnet kommer halka runt, ska se om de går att köpa halkskydds tyg att sy på under sulorna.

    Men tack så jätte mycket för mönstret. :)

    SvaraRadera
  38. Kul att du översatte mönstret annars hade jag aldrig givit mig in på det! (tror jag) Och kör det ihop sig så är ju orginalmönstret super med alla bilder mm att ha som komplement precis som du skrivit.

    Min fråga!

    Hur får ni skosnörena så raka o fina? när jag virkar dem blir det som korkskruvar /Carola

    SvaraRadera
  39. Svar Bluegreeengrey - skosnörena rättar till sig när de träs på skon sedan så det gör inget om de är lite skruvade, lycka till!

    SvaraRadera
  40. Gör dessa efter mönster och använder garnet freja men får dom bara 9 cm små/stora. Läste att någon fått dom stora till gående barn???
    Har ni använt något annat garn då ???

    SvaraRadera
  41. Har bebisar så stora fötter som 11,5 cm?? Låter superstort?

    SvaraRadera
  42. Tack för mönstret! Har suttit och fått ihop en sko efter lite slit och drag i håret. Fick den inte alls så fin som jag hade hoppats. Fick inte sidan på sulan att bli rak och stå upp, utan den är bara lite böjd uppåt. Ska testa igen imorgon och se om jag kan få nån fason på detta :D

    SvaraRadera
  43. Hei. skjønner ikke det rundt tåen. Hvor skal man starte med luftmaske og staver. :)

    SvaraRadera
  44. Hej!
    Jag har, i likhet med många andra, inte fattat vad som händer vid R1. Vad betyder det, hur ska man göra? Vilka maskor är vilka, jag får det endast att "räcka" till halva tån. Mycket tacksam för hjälp!

    Linnea

    SvaraRadera