20 feb. 2010

Måste få berätta, blev så ledsen och besviken

Detta inlägg kunde man läsa på Amigurumi iFokus den 6 februari:
(skrivet av Casiopeia, sajtvärd på amigurumi iFokus)

Mönsterkonstruktörer sökes!

Vet att det finns en del duktiga amigurumidesigners här på forumet så jag vidareförmedlar en förfrågan som jag fick från StickaGarn.se. De behöver nämligen några mönster på amigurumis att lägga upp på sin sida och frågade mig om jag kunde eller kände någon som kunde göra mönster.

Själv har jag inte tid för närvarande, men tänkte att det säkert fanns andra som skulle tycka det var roligt? Som tack för hjälpen får man gratis garn!

Hör av er till: stickagarn@telia.com

www.stickagarn.se

____________________________________________


Så här slutade detta erbjudande för min del. Om vi var intresserade att göra mönster så skulle vi välja ut det garn vi ville använda och återkomma med de färger vi behövde. Själv valde jag ett bomullsgarn och eftersom jag ville göra två figurer så tittade jag ut 5 färger. Svaret jag fick tillbaka gjorde mig lite konfunderad. Hon tyckte inte om det garn jag valt (sa att det var för dyrt och inte så bra till virkning) och 5 färger var för många. Hon rekommenderade ett annat garn som kostade 8 kr mindre och sa att jag bara fick välja 3 färger, men kunde välja fler färger om jag bara behövde lite och då skriva dessa som restgarner i mönstret. (Så mycket för "välj själva vilket garn...")

Men ok, jag tänkte om. Tittade på det "billigare" garnet och valde tre huvudfärger samt 2 färger som restgarn. Helt förvissad om att jag ändå skulle få hela nystan av restgarnsfärgerna, bara skriva restgarn i mönstret. För 5 hela nystan garn kunde jag mycket väl tänkt mig att fullfölja, även om jag egentligen inte fick välja det garnet jag ville ha eller de färger jag först tittat ut samt att jag skulle utveckla ett helt nytt mönster speciellt för detta garn.


(99 gram garn! Försäljningspriset för 100 gram är 64:-)

I måndags kom garnet, var verkligen taggad på att sätta igång men besvikelsen var svår att dölja när jag öppnade paketet. Jag fick 3 halva nystan samt 2 små bollar! (se bilden) Fanns ju inte en möjlighet att det skulle räcka till det mönster jag ville göra, frågan var om det ens skulle räcka till den ena figuren.. Den beige färgen var tänkt som hudfärg och skulle alltså räcka till hela figuren (eller ja, egentligen två figurer från början)

Mailade henne dagen efter, behövde fundera över först hur sjutton jag skulle lösa detta problem. Frågade henne om det garn jag fått även var tänkt som betalningen och undrade om hon visste hur mycket tid som ligger bakom när man utvecklar ett nytt mönster. (mitt geishamönster tog en månad... och jag ville göra något lika välarbetat som dem)

Svaret gjorde mig ytterst förvånad! Hon påpekade att hon minsann gjorde detta för oss designers för att ge oss ökad exponering samt visa ett ny rolig teknik för sina kunder! Dessutom skulle detta projekt inte löna sig för henne, snarare tvärtom! Vidare ville hpn inte längre ha någon kontakt mer med mig.

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta! Först blev jag ledsen och sårad för att jag uppenbarligen gjort henne upprörd på något sätt.. men sen blev jag bara förbannad! Trodde hon verkligen att hon gjorde mig en tjänst genom att jag fick jobba nästintill gratis för henne? Är det så hon värdesätter min tid med 99gr garn? (Jodå, jag har vägt!)

Jag vill verkligen inte låta otacksam, men jag hoppades väl ändå att min tid var lite mer värd än så... Visst hade jag väl kunnat gjort ett litet snabbt och enkelt mönster på en kväll, men vill jag verkligen låta mitt namn stå på det mönstret sen? Svaret är nej, jag vill lägga ner tid och energi på mina mönster så att jag vet att det jag levererar är av högsta kvalité så att mina kunder blir nöjda och kommer tillbaka!

Vill inte smutskasta Sticka Garn, de har faktiskt ett väldigt bra utbud på fina garner och i vettiga priser. Hade faktiskt planerat att börja handla där eftersom jag bara har några mil till butiken, men nu känns ju inte det som någon bra idé. Så butiken i sig är det inget fel på, men attityden hos ägaren kunde ju varit lite bättre.

Allt jag skrivit är sant men samtidigt så vill jag inte avråda någon från att samarbeta med dem. Vill bara råda den som känner sig manad att göra mönster för dem att verkligen ta reda på vad det är ni får. Sen får var och en avgöra om de tycker att det är värt den tiden de vill lägga ner på projektet. Men se upp för att vara lika naiva och blåögda som jag, då blir ni tyvärr utnyttjade.

Varför ska det vara så svårt att få betalt för det man gör och våga kräva den betalning som man faktiskt är värd? Vad tycker ni som läser detta? Gjorde jag fel i att backa när jag bara fick 99 gram garn? Eller skulle jag varit glad och tacksam för att jag överhuvudtaget blev tillfrågad? Vad hade ni själva gjort?

25 kommentarer:

  1. Hej! Du gjorde helt rätt, fortsätt att sälja dina fina mönster själv, du behöver ingen lancering det räcker med din fina blogg som jag tror många besöker.

    SvaraRadera
  2. Dina mönster är er värda än så.. Fortsätt sälja dem själv eller hitta någon annan som förstår hur mycket tid det tar att göra ett mönster.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med de föregående "talarna", du gjorde helt rätt.
    Inte är allt slit som det krävs för att utveckla en figur bara värd så lite...
    Trodde först att det var det garn som du fick att virka av, och att du skulle få mer som betalning.. Kunde väl aldrig tro att det var en och samma....
    Jag hade gjort som du.. Sådant ska man bara inte gå med på!

    Stå på dig!

    SvaraRadera
  4. Du vet precis var jag står i den frågan :) Det är så jävla trist att så många fortfarande inte inser vilket jobb det är. Bara att virka en figur efetr befintligt mönster tar sin tid, för att inte tala om när man gör ett eget mönster!

    Fortsätt göra mönster och sälj dem via blogg och tradera.

    SvaraRadera
  5. Tittar förbi å hoppas du får en bra helg i all snö =) Dina fina mönster å all den tid du lägger ner är mkt mer värda en så! Fortsätt med dina mönster, du kan ju sälja dom på annat sätt. KRAM

    SvaraRadera
  6. Du gjorde helt rätt! Så irriterande när ett företag tror att dom gör dig en tjänst när du "får" jobba gratis. Sälj dina fina mönster istället!

    SvaraRadera
  7. Du gjorde helt rätt, vad tror de eg. Har de själva gjort en amigurumi någongång? Uppenbarligen inte! Du gjorde helt rätt och det är mycket snålt av dem. Gör som du har gjort innan och gör dina fina figurer och sälj dem under ditt eget varumärke! KRAMAR från en som följer din blogg som är otroligt inspirerande! Kramar igen Från en Kristianstadstös till en annan :-)

    SvaraRadera
  8. Kan bara hålla med de andra: Du gjorde helt rätt! Dina fina mönster kan du sälja på ditt sätt utan att vara beroende av nån annan! Fortsätt stå på dig, du har många som stöttar dig, bl a jag =)
    Kramar/Rita

    SvaraRadera
  9. Jag håller med alla de andra ,de har sagt det jag oxå ville förmedla ,så var stolt över dej själv o den enda som kan stå upp för sej själv e du ,o det har du verkligen gjort nu ,bra att du sätter ner foten,tack vare dej så kommer kanske fler att våga detta ,för detta var väl kanske inte sista gången de sökte virkerskor!!Stor kram till dej =)

    SvaraRadera
  10. Håller med de andra om allt de skrivit

    kramkram kära vän....måtten kommer idag. lovar....

    SvaraRadera
  11. Jag håller också med de andra. Du gjorde helt rätt och dina mönster är värda mycket mera !! stå på dig !

    kram

    SvaraRadera
  12. Tycker det är för jä....t. Håller med dem andra. du är mycket mer värd än så. glöm henne och göra dina mönster själv du kan sälja dem själv o käna pengar på dem.

    kram

    SvaraRadera
  13. Håller helt med alla andra. Snacka om att försöka utnyttja andra och inte värdesätta allt jobbet. Kör på bloggen istället där det finns folk som uppskattar ditt arbete. Postar en liten katt idag. Ha en skön helg

    SvaraRadera
  14. Ni anar inte vad skönt det är att läsa alla era kommentarer, blir så rörd att ögonen tåras. Ni är helt underbara, tusen tusen tack!

    SvaraRadera
  15. Men jösses! Ja du gjorde helt rätt. Såna där människor är inte värda att lägga ner sin tid på. Som alla andra har sagt, dina mönster är värda mycket mer. Att hon inte insåg det är hennes förlust, och att säga att hon inte hade tjänat på det är ren och skär lögn från hennes sida.
    Fortsätt virka dina vackra kreationer för din egen (och våran ;)) glädje istället :D
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vi har ju mejlat om det här redan, så du vet ju att jag tycker du gjorde helt rätt. Jag tycker den här frågan är jätteviktig, det är något som ständigt dyker upp för alla som är konstnärliga utövare.

    Jag är själv musiker, och jag vet inte hur många gånger mitt band eller andra musikervänner till mig fått förfrågan om att spela gratis eller för en spottstyver, med argumentet att vi får chansen att synas. Och visst, nån enstaka gång kanske det har varit sant. Men det förändrar inte faktum att vi lagt ner en otrolig massa tid på att repa, och att de som bokar oss tjänar på att vi spelar.

    Ingen skulle få för sig att anlita t ex en hantverkare och betala för lite eller ingenting med argumentet att det är en chans att synas. Men när det gäller oss som är konstnärliga utövare så händer det hela tiden.

    Det andra argumentet man brukar få höra är att "det är ju så roligt att spela" Och visst, jag spelar (och virkar) för att det är roligt. Jag kan inte försörja mig på det, de pengar jag tjänar är ett litet tillskott till kassan, inget mer. Jag gör det inte främst för att tjäna pengar. Men att få betalt är också ett sätt att få erkännande för att det jag gör är bra och viktigt. Att jag är duktig på det jag gör. Vi lever i ett samhälle där kunskap, framgång och talang mäts i pengar. Jag har lika stor rätt att få betalt för min talang och mitt arbete som alla andra.

    Och till sist:
    Din sida har troligtvis mer trafik än vad hennes har. Det är väldigt svårt att driva internetbutik, konkurrensen är stenhård. Jag tror knappast att du skulle fått nån ökad exponering. Du hade enbart gjort henne en tjänst, inte det omvända.

    SvaraRadera
  17. Håller med alla andra, du gjorde helt rätt du tjänar mer på att fortsätta att sälja din mönster själv. Hon ska absolut inte ha nån reklam på din bekostnad. Jag följer din blogg ofta och får så mycket ispiration, trots att jag inte virkar just nu men man vet aldrig när lusten kommer. Fortsätt i samma anda Kramiz

    SvaraRadera
  18. Jag håller med Janna och de andra, det är hutlöst att ens skicka dig ej hela nystan.
    Jag virkade upp en docka från järbos mönster och fick i ersättning för detta tre hela nystan och då virkade jag inte efter mitt mönster. Här har du designat ett eget och inte ens får fem nystan.
    Du gjorde helt rätt, hoppas att många läser detta, för då lär hon väl snart inte ha några kunder och du fler.

    SvaraRadera
  19. Självklart ska du "ta betalt" för det du gör. Jag tycker du gjorde rätt.

    SvaraRadera
  20. Jäkla skit, skrev ett långt inlägg om vad jag känner för detta och så försvann det.

    För att sammanfatta det iallafall:
    Jag tycker det är sjukt generöst av dig att ens erbjuda dig att skapa ett mönster endast för garnet, och så får du detta!

    Vet du om hon hade tänkt publicera mönstret gratis på hennes sida eller?

    De små inkomsterna som man får av att sälja sina mönster är ju bara en del som täcker garn kostnaderna, när man är lite garn beroende ;) och garn är dyrt!

    Har förresten börjat virka på din geisha!
    Förlåt att det har tagit så lång tid för mig men jag har haft fullt upp med skola, jobb, hundvalpar och beställningar.

    Kommer att blogga om den när jag har hunnit lite längre :)

    Ha de så bra och tack för detta inlägg!
    Kramar/Ida

    SvaraRadera
  21. För det första måste jag bara tacka för mönstret på de underbara små mössorna! Tack så mycket för att vi får ta del av det!

    Och för det andra måste jag säga att du gjorde helt rätt! Jag vet hur det är att vara rädd att ta för mycket betalt för sina grejor! Så jag tyckte återigen att du gjorde helt rätt!

    Har en liten tävling på min blogg för att fira lite =) Kika gärna in och var med!

    Kram!

    SvaraRadera
  22. Har dom ingen skam i kroppen!!!!!!
    En garnaffär till på köpet.Dom ska väl om någon veta hur mycke jobb det ligger bakom.
    Du gjorde helt rätt.
    Det är helt underbart att du vill dela md dej av dina fina mönster.
    Kram o'ha en bra dag.

    SvaraRadera
  23. Jo då Pysselkiisen, du gjorde rätt! Hantverk värderas inte längre i dessa tider när man kan få allt så billigt från sämre lottade länder. Och det är ju möjligt att hon på STICKGARN tappat alla värderingar i sin kamp att få företaget att gå runt. Synd om henne då... Men fortsätt du med ditt och gläd oss läsare runt om i Norden.
    Varma hälsningar från en Tant på Åland

    SvaraRadera
  24. Jag har precis hittat till din blogg och blev helt mållös när jag läste inlägget. Jag såg också den där förfrågan och precis som du tänkte jag väl ändå, att "belöningen" var lite mer än några garnstumpar.

    Och vilket märkligt bemötande från en person som ändå ska föreställa att vara försäljare!

    Du gör jättefina saker och är snäll nog att dela med dig av både inspiration och mönster. Keep up the good work! :)

    SvaraRadera
  25. Kan bara instämma i det de andra redan sagt. Jag hade blivit vansinnig, det är ju en tjänst som du erbjuder, och tjänster och gentjänster brukar man ju säga. Tänkte denna människa bara rida på vågen och åka snålskjuts? Nä fy fasen säger jag. Och att frångå principen om "välja vilket garn man vill" är ju så fruktansvärt dåligt när det är arbete och slit som ligger bakom. Konst är redan som det är väldigt dåligt betalt, och att inte ens få någon uppskattning är ju det dummaste jag hört på länge. Så stå på dig och skit i idioter! Kram kram

    SvaraRadera