18 nov. 2011

Gratis mönster: Halloween

Ja jag vet att halloween redan har varit men jag var lite sen med att komma på att jag ville virka något inför högtiden så därför är även mönstren lite försenat :) Men lyckligtvis så kan dessa mönster lätt förändras till vilken högtid eller vardagslyx man än vill fira!

Mössan till exempel kan med lite blått bli en söt blåbärsmössa, eller varför inte göra den till ett hallon eller en jordgubbe? Mössan enligt mönstret passar bra till en baby runt 12 månaders ålder men lägg till eller ta bort några rader för att passa alla bebisar :D

Pumpapåsarna kan naturligtvis också förändras i det oändliga för att passa olika behov!

Dessa mönster skyddas inte av mönsterskydd men jag uppskattar om ni som använder dem inte säljer det ni virkat. Länka gärna till min blogg om ni vill sprida mönstren vidare! Länkar ni till mina mönster så är det ok att låna bilderna.






Pumpamössa


Världens sötaste modell är naturligtvis min lillkusin Nils!


Material:
-Svarta Fåret Tilda (fg 25 brun melange, fg 365 grön, fg 35 orange)
-Virknål 3,5 mm
-Synål


Förkortningar:
sm- smygmaska
m– maska
lm– luftmaska
fm– fastmaska
hst– halv stolpebmb - bakre maskbågen
v– varv(et)
r– rade(en)
**- upprepa från * till * varvet ut
(5)– siffran anger hur många maskor du ska ha efter varvets slut


Storlek: passar barn runt 1 år




Instruktioner:


Mössa:
Med orange (virkas i bmb endast!)
41lm, med början i andra lm
R1– 3 fm, 37 hst, 1 lm, vänd arbetet
R2– 37 hst, 3 fm, 1 lm, vänd arbetet
R3-R48– upprepa rad1 och rad2

För större eller mindre mössa: justera antalet rader

Sy ihop sista raden med den första raden


Topp och stjälk:
Med brun
Fäst garnet med en sm i mössans övre del, virka fm jämnt fördelat varvet runt
V2- *fm, 2 fm tills*
V3- *2 fm tills*

Fortsätt virka 2 fm tillsammans tills 8 fm återstår, virka därefter 5 varv med fm. Sista varvet virkas: *2 fm, 2 fm tills*

Avsluta och sy ihop varvet


Ranka:
Med grön
30 lm, 3 fm i andra lm från nålen, 2 fm i resterande lm

Sy fast rankan bredvid stjälken






Pumpapåse





Material:
-Svarta Fåret Tilda (fg 01 svart, fg 35 orange)
-Virknål 3,5 mm
-Synål


Förkortningar:
sm- smygmaska
m– maska
lm– luftmaska
fm– fastmaska
hst– halv stolpe
bmb - bakre maskbågen
v– varv(et)
r– rad(en)
**- upprepa från * till * varvet ut
(5)– siffran anger hur många maskor du ska ha efter varvets slut



Instruktioner:


Botten:
Med orange (virkas i bmb endast!)
2lm, 6 fm i andra lm från nålen (alt. 6 fm i en magisk ring/loop) (6)
V2- 2 fm i varje m (12)
V3 - *1 fm, 2 fm i nästa m* (18)
V4 - *2 fm, 2 fm i nästa m* (24)
V5 - *3 fm, 2 fm i nästa m* (30)
V6 - *4 fm, 2 fm i nästa m* (36)
V7 - *5 fm, 2 fm i nästa m* (42)
V8- *6 fm, 2 fm i nästa m* (48)

Avsluta med en sm och fäst garnet


Sidor:
25 lm med orange (o), 6 lm med svart (s), med början i andra lm från nålen
R1– 5 hst (s), 25 hst, 1 lm, vänd arbetet (o)
R2– 25 hst (o), 5 hst, 1 lm, vänd arbetet (s)

Repetera R1 och R2 tills du har totalt 29 rader

Sy fast sidorna runt botten och därefter sy ihop sidorna


Snöre:
Med svart och orange tillsammans: virka lm tills du får en lagom längd.

Trä snöret igenom varvet där orange möter svart


Brodera ögon och mun




4 kommentarer:

  1. Jättefint! Jag håller på med mössan nu, använder ett tjockare garn och virknål 5 istället. Det ser inte ut att bli alls samma mönster, det ser nästan ut som kablar på din mössa. Jag har kollat att mina hst är rätt gjorda, vad kan jag göra för fel?

    SvaraRadera
  2. Virkar du i båda maskbågarna? För när man virkar i den bakre bara så blir det så "veckat" som det ska vara. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jahaaa, det förklarar saken. Jag trodde hst av standard gjordes i båda maskbågarna. Tror du att du skulle kunna skriva ut det i mönstret för att specifiera? Jag är säkert inte den enda som kan misstolka. :)

    SvaraRadera
  4. Mycket riktigt så är det i båda som standard och i mönstret hade jag skrivit att det skulle göras i bakre men det har fallit bort i kopieringen hit! Tack :)

    SvaraRadera